Månedsnytt desember - Fjogstad Hus

Månedsnytt desember

Mester til jul!

Det er ikke bare innspurt i juleforberedelsene som pågår i det selvoppussede hjemmet i Tananger i disse dager, det er også en innspurt mot eksamensinnlevering. Via nettstudier har Christopher Skogstad brukt mange kveldstimer og helger med mål om å bli byggmester. 
– Et mesterbrev blir en fin julegave til meg selv. Jeg har lært veldig mye underveis og fått et videre syn på faget og byggebransjen. Nå krysser jeg fingrene for at siste eksamen går i boks og at jeg kan kalle meg byggmester i 2020, smiler Christopher, og legger til: 
– Å studere via blimester.no har vært en veldig fin opplevelse. Opplegget har vært ryddig og bra, og jeg har fått god oppfølging underveis. Jeg kan absolutt anbefale denne måten å heve kompetansen på til alle som ønsker å ta et steg videre. Perfekt når man har travle dager!

Alle sier man må nyte småbarnstiden, så da gjør vi det. Blandingshunden «Frank», som ligner en korthalet rev har vært med hele veien. «Aila» er en skikkelig eventyrblanding som vi overtok av en kompis som ikke fikk tiden til å strekke til. Vi visste vi hva vi sa ja til, da vi allerede hadde hund. De har god plass å løpe på i hagen og mye glede i hverandre. Et fint par, sier Christopher. 

Glad i «mye vær»

Det er ganske nøyaktig tre år siden Christopher for første gang iførte seg Fjogstad-habitt. Han er opprinnelig fra Bærum, og Tananger ble bosted da han ble med samboeren vestover. 
– Vi møttes da jeg var i forsvaret på Rena og hun studerte i Elverum. Jeg liker meg veldig godt på Tananger – heldigvis er jeg glad i «mye vær», sier Christopher, som også forteller at de tre årene i Fjogstad-Hus har gått veldig fort. 
– Fjogstad-Hus er en trygg og god arbeidsplass. Det er alltid trivelig å stikke innom kontoret for en prat, og vi har mange spennende prosjekter. Akkurat nå jobber jeg på en arkitekttegnet enebolig i Nordre Hogstad vei. Han som skal flytte inn bor i nabohuset, så vi snakkes ofte og har en veldig god tone. Akkurat slik jeg liker det, smiler Christopher.

Torsteins ord:
Å ha rett kan være så mangt

Reklamasjon og kommunikasjon – to sider av samme sak?

Etter min mening håndterer vi stort sett reklamasjoner på en god og raus måte. Det er måten vi møter en misfornøyd kunde på som er det avgjørende. Alle kan gjøre feil, det gjelder også oss. Det viktige i slike situasjoner er selvsagt å beklage og rette opp feilene så raskt som mulig. Vi lever av fornøyde kunder – så enkelt er det.

Det hender at reklamasjonsfristen er gått ut på dato, men vi stiller som regel opp uansett. Det betyr at vi kan ha «retten» på vår side, men vi ønsker likevel at kunden skal være fornøyd med reklamasjonsprosessen. Jeg tror en slik raushet også gavner butikken vår i det lange løpet.

Det er mange eksempler på firma som er flinke på reklamasjoner. Personlig vil jeg løfte frem de to svenske selskapene Clas Ohlson og IKEA. De har forstått det, enkelt og greit. 

Som regel aksepteres en reklamasjon uten vanskelige spørsmål tilbake. Resultatet er selvsagt fornøyde kunder.

De fleste reklamasjoner vi opplever dreier seg om kvaliteten på selve håndverket. Dette gjelder for alle fag vi leverer. Jeg våger meg til en påstand: Ingen håndverkere med respekt for seg selv og faget sitt ønsker reklamasjoner på arbeidet de har utført. Det er heller ikke en del av kulturen vår å levere dårlig kvalitet. Rette sorten skal levere varer og tjenester som gir smilende kunder.

Vi skaper verdier sammen – både kunden og samarbeidspartnerne våre er en del av samme teamet. Det betyr at det er dette teamet som sammen sikrer gode leveranser og null reklamasjoner.  Skal vi lykkes må vi levere høy kvalitet – det betyr også at vi er har en god, åpen og tydelig kommunikasjon med alle som er involvert i prosjektene våre.

Kvalitet er å gjøre det skikkelig selv der hvor ingen ser.


HMS:
Omdømmet er grunnmuren i Fjogstad-Hus.

«Evig eies kun et dårlig rykte» heter det i et ordtak. Det er mye i dette. Vi vet også at omdømmet vårt ikke er det vi faktisk gjør, men det omgivelsene våre oppfatter at vi gjør. Tenker vi over dette når vi forlater byggeplassen før helgen? Har vi ryddet og sikret området slik at det ser fint ut og ikke minst ikke innebærer risiko for at andre kan komme til skade? Hvordan vil et stillas som faller ned i en vinterstorm og skader andre mennesker påvirke omdømmet vårt? Sannsynligvis på en svært negativ måte.

Rette sorten har det ryddig rundt seg, jobber strukturert og effektivt og er bevisst hvordan uorden og rot etterlater et dårlig omdømme hos omgivelsene.

small filter icon Filter