Rutine Åpenhetsloven - Fjogstad Hus

Rutine Åpenhetsloven

Rutine for oppfyllelse av plikter etter åpenhetsloven for Fjogstad AS m/datterselskap

FORMÅL

Rutinen skal bidra til at vår virksomhet og vårt samarbeid med leverandører fremmer åpenhetslovens formål. Det innebærer respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i
forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Rutinen skal sikre at vår virksomhet oppfyller krav til å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger, samt ivareta informasjonsplikten i åpenhetsloven.

OMFANG

Rutinen omfatter aktsomhetsvurderinger knyttet til direkte og indirekte innkjøp i vår virksomhet. Aktsomhetsvurderingen skjer etter en risikobasert tilnærming.

ANSVAR

Administrerende direktør er overordnet ansvarlig for rutinen og skal i samråd med fagansvarlige etterstrebe at det blir gjennomført aktsomhetsvurderinger i de ulike deler av vår virksomhets
forretningsområder.

BESKRIVELSE

Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger skal baseres på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:

GJENNOMFØRING AV AKTSOMHETSVURDERINGER

Aktsomhetsvurderinger gjennomføres etter følgende arbeidsmetodikk:

  • Det bør avholdes arbeidsmøte for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger minst 1 gang pr. år.
  • I arbeidsmøtet foretas risikokartlegging knyttet til våre innkjøp av varer og tjenester.
  • Vi søker tilgjengelig informasjon om leverandørkjeder og kartlegging av risiko fra bransjeforeninger som vi er tilknyttet og fra andre aktører.
  • Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering kan områder for forbedring og tiltak prioriteres.
  • Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse. Den skriftlige redegjørelsen fra våre aktsomhetsvurderinger legges i tråd med åpenhetsloven ut lett tilgjengelig på vår virksomhets nettside.
  • Vi opplyser i tråd med åpenhetsloven i årsberetningen om hvor redegjørelsen er tilgjengelig og oppdaterer og offentliggjør redegjørelsen innen 30. juni hvert år.

Tiltak for å stanse, forebygge og redusere negativ påvirkning/skade

  • Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal konkrete tiltak vurderes og besluttes av fagansvarlige. 
  • Tiltak kan gjennomføres direkte ovenfor leverandører/grossister fra vår virksomhet eller ved en felleshenvendelse fra bransjen gjennom bransjeforening eller andre samarbeidspartnere.

Endringer:

  • Dersom vår virksomhet innen et innkjøpsområde blir kjent med at det kan være vesentlige endringer i leverandørkjeder skal fagansvarlige følge opp dette og eventuelt sørge for revidering av aktsomhetsvurderinger og dokumentere dette i en skriftlig redegjørelse.

OPPFØLGING AV TILTAK OG DERES EFFEKT

  • I arbeidsmøtet (ref. punktet om aktsomhetsvurderinger over) kan fagansvarlige/innkjøpere, sørge for oppfølging og evaluering av tiltak.

AVVIK

  • Ved mistanke om brudd på kontraktsforpliktelser knyttet til åpenhetsloven skal avvik meldes fagansvarlig.
  • Fagansvarlig vil følge opp ovenfor innkjøp og respektive leverandør til vår virksomhet. 
  • Avviksbehandling dokumenteres i en skriftlig redegjørelse.

BEHANDLING AV INFORMASJONSKRAV

  • Enhver har ihht. åpenhetsloven ved skriftlig forespørsel rett på informasjon om hvordan vår virksomhet håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser knyttet menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre leverandørkjeder. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr.
  • Dersom vi mottar krav om informasjon, skal fagansvarlig/ innkjøper kontaktes for besvarelse og håndtering av informasjonskravet.

REFERANSER OG TILKNYTTEDE DOKUMENTER

  • Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven, LOV-2021-06-18-99).
  • BNLs veileder for valg av seriøse aktører med henvisning til åpenhetsloven og relevante maldokumenter (mal for avklaringsmøte, samt spesielle kontraktsbestemmelser mv.).

KONKLUSJON pr. desember 2024:

Fjogstad AS m/datterselskap har siden forrige aktsomhetsvurdering og frem til desember 2024 ikke hatt samarbeid eller transaksjoner med selskap eller organisasjoner som vurderes til å ha en risikoprofil som krever tiltak i våre innkjøp. Fjogstad AS m/datterselskap gjennomfører kun transaksjoner i Norge, med aktører vi har samarbeidet med i en årrekke. For de selskap vi har sjekket ifbm. aktsomhetsvurdering, viser at forvaltning av Åpenhetslova svares tilfredsstillende ut på selskapenes nettsider. Det innebærer at respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og at sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold synes å være i varetatt i vår verdikjede.

small filter icon Filter